Posa’t les ulleres Desfake

Amb les ulleres de l’Alfabetització Mediàtica Informacional (AMI) descobriràs com relacionar-te amb la informació a les xarxes i esquivar els fakes.

L’habilitat d’entendre i qüestionar críticament la informació que consumim s’ha convertit en una competència imprescindible i en un dret per la ciutadania.

El projecte Centres Desfake neix amb el propòsit d’acompanyar els centres educatius perquè es converteixin en espais de confiança mediàtica i esdevinguin catalitzadors d’una societat més informada, crítica i democràtica.

El projecte inclou recursos, materials, formació i estratègies per treballar l’Alfabetització Mediàtica Informacional amb l’alumnat, el centre i l’entorn.

Impulsat per Verificat, entitat dedicada al fact-checking, aquest projecte respon a la creixent necessitat de fer front a l’amenaça de la desinformació que l’alumnat consumeix dia a dia a internet i les xarxes socials.

9 de cada 10 docents a Espanya afirmen que necessiten formació en alfabetització mediàtica i informacional (AMI)

Font: Estudi d’alfabetització mediàtica en centres d’Educació Secundària Obligatòria – Ministeri d’Educació i Formació Professional (Herrero & La Rosa)

OBJECTIU

El nostre propòsit és integrar en la cultura dels centres les eines i hàbits per a la verificació de la informació i l’anàlisi dels continguts digitals de manera crítica i responsable.

ACREDITACIÓ CDD B2

Els docents participants treballaran a través de la plataforma Moodle i acreditaran la competència digital B2 mitjançant la cocreació del projecte Desfake amb l’equip impulsor i la implementació d’una situació d’aprenentatge a l’aula.

IMPULS DIGITAL NEXT GENERATION

Aquest projecte pilot s’emmarca en la convocatòria de subvencions per a l’Impuls digital del Departament d’Educació. Els centres educatius participants rebran un kit tecnològic bàsic adaptat a les seves necessitats.

CONEIXEMENT COMPARTIT

Tot el coneixement i l’experiència generada al llarg del projecte es compartirà en obert amb la comunitat educativa. En el curs 23-24 participaran 10 instituts o instituts escola, començarà l’octubre del 2023 i finalitzarà l’abril del 2024.

Vols convertir el teu centre educatiu en un espai de confiança mediàtica?

“El 74% dels professors a Espanya perceben que els seus alumnes estan desinformats i un 67% assenyala que no s’han invertit recursos per impartir alfabetització mediàtica a les aules, per ensenyar als alumnes a tenir una actitud crítica davant la informació.”

Font: Alfabetització Mediàtica en Espanya, de la Fundación Luca de Tena. (2023).

L’informe PISA revela una capacitat insuficient entre els adolescents per reconèixer la fiabilitat d’una font, encara que el 90% dels estudiants es veu capaç de distingir entre informació i opinió.

Font: Estudi d’alfabetització mediàtica en centres d’Educació Secundària Obligatòria. Ministeri d’Educació i Formació Professional. (Herrero & La Rosa).

Verificat és la primera plataforma de periodisme de verificació de Catalunya, l’única amb el reconeixement de la International Fact-checking Network (IFCN), de la European Fact-Checking Standards Network (EFCSN) i de l’Observatori Europeu de la Desinformació (EDMO).

www.verificat.cat

Finançat per la Unió Europea – Next Generation EU