ESPAIS DE DIÀLEG, REFLEXIÓ I ANÀLISI CRÍTICA DELS CONTINGUTS A LES XARXES

ESPAIS DE DIÀLEG, REFLEXIÓ I ANÀLISI CRÍTICA DELS CONTINGUTS A LES XARXES

COM ÉS UN CENTRE DESFAKE?

Els centres educatius són clau per a la construcció de la confiança mediàtica en l’entorn digital i calen eines, formació i recursos per navegar la informació des d’una perspectiva socioemocional i crítica. Treballar amb l’AMI (alfabetització mediàtica i informacional) no és inventar res nou, sinó adoptar una mirada diferent, reflexiva i judiciosa: posar-se les ulleres Desfake.

Principis d’un Centre Desfake
  • Confiança crítica: Promovem el pensament crític, el dubte i la curiositat com a pilars fonamentals de les competències informacionals.
  • Qualitat i rigor: Ens comprometem a tractar la informació de forma rigorosa i metòdica, valorant la veracitat, la fiabilitat del coneixement científic i les evidències.
  • Actitud dialògica: Entenem el diàleg com a font d’aprenentatge i una via d’autoconeixement, exploració i construcció de coneixement.
  • Comunitat educativa: Compartim la missió del projecte amb la comunitat educativa i, mitjançant orientacions, apropem les famílies a aquesta tasca.

POSA’T LES ULLERES DESFAKE

Posar-se les ulleres Desfake significa ser capaç de navegar per la informació que ens envolta i analitzar-la de manera crítica, responsable i reflexiva per convertir-la en coneixement mitjançant oportunitats d’aprenentatge. 

El projecte és un procés en constant moviment, anirem confeccionant i afegint recursos per completar la implantació a l’aula de la mirada Desfake.

Accedeix a la selecció de recursos i materials didàctics per convertir-te en un Centre Desfake

La secció de recursos conté tots els materials de la guia, però en un format que et permet navegar entre les eines que oferim.

Descarrega la Guia d’aprenentatges del projecte Centres Desfake

En aquesta guia trobaràs tot el que necessites per convertir el teu centre educatiu en un espai de confiança mediàtica.

Si vols que t’acompanyem en el procés de convertir-te en un centre Desfake, contacta amb nosaltres!

METODOLOGIA

Proporcionem als equips directius el suport necessari i oferim al professorat formacions específiques, juntament amb materials didàctics elaborats segons la metodologia de Desfake.

Plantegem la nostra resposta d’AMI —alfabetització mediàtica i informacional— a partir de quatre eixos fonamentals:

  1. Periodisme i verificació de dades: la comprensió dels mitjans de comunicació, la interpretació de notícies, la identificació de fonts fiables i l’aplicació de tècniques de verificació de dades.
  2. Diàleg ciutadà i participació política: com la ciutadania es comunica, debat i participa de manera informada en assumptes d’interès públic, incloent-hi les habilitats necessàries per a una participació activa en la política.
  3. Coneixement i mètode científic: la construcció del coneixement, la valoració crítica de fonts acadèmiques i la comprensió del mètode científic com a eina per avaluar la informació.
  4. Narratives i històries: la importància del relat i les narratives. Com aquestes històries modelen la nostra percepció i interpretació del món.

CONSULTA LA MESURA D’IMPACTE DEL PROJECTE ELABORAT PER ESCUELA 21

Recull testimonis que evidencien l’impacte real de la implementació del projecte en els centres

L’AMI és un tema molt important, que ha vingut per a quedar-se i des dels centres cal que actuem. Centres Desfake és una experiència que tots haurien de provar. Jo animo als centres a que ho facin, perquè acabaran molt contents.

Joan Navidad, professor i coordinador TIC a l’Institut Thalassa

Una de les coses que més m’ha agradat de Centres Desfake han estat les eines i recursos que proporcionen amb un format de càpsula. Són fàcils d’assimilar i d’ensenyar.

Mònica Comalada, professora de Biologia i Geologia de l’INS Bernat de Ferrer

LA PROVA PILOT

Aquest projecte sorgeix d’una prova pilot finançada pel Departament d’Educació amb la subvenció d’Impuls Digital. Ha sigut possible gràcies a la participació de 10 centres educatius de secundària de Catalunya que han proposat un equip impulsor format per 2-5 docents encarregats de liderar la implementació del projecte a cada centre.

Equip impulsor

Amb la participació de