Guia d’ús de la proposta didàctica
Descobreix com pots integrar l’alfabetització mediàtica i informacional i el pensament crític a l’aula amb els recursos Desfake
Els nostres formats
CÀPSULES
Propostes d’entre 4-6 hores acompanyades d’un pla de treball i contingut teòric per al professorat.
PÍNDOLES
Propostes d’1 hora que aprofundeixen en matèries i aspectes concrets de les nostres temàtiques.
RECURSOS EXTERNS
Propostes d’altres entitats educatives elaborades o curades per l’equip Desfake.
Aprenentatges
Ensenyar a fer una cerca
Periodisme, Tecnologia
L’exploració i la comprensió dels motors de cerca, els algoritmes que els construeixen i els continguts esponsoritzats. També el desenvolupament d’estratègies per refinar la cerca, l’habilitat de comparar fonts i d’utilitzar eines complementàries.
Procés de verificació de contingut
Periodisme
Evidenciar la nostra vulnerabilitat davant la desinformació, els perills de l’exposició a la desinformació fent servir exemples que connecten amb la realitat mediàtica de l’alumnat. Això implica aprendre a diferenciar entre fets i opinions i posar en pràctica el procés de verificació.
Coneixement científic
Ciència
Entendre el valor de la ciència, comprendre el mètode científic basat en l’evidència i essencial per al progrés i la presa de decisions i saber identificar i contrastar fonts fiables per tal de reconèixer discursos pseudocientífics i les narratives negacionistes.
Dels prejudicis a l’odi
Ciutadania
Analitzar com la desinformació alimenta el discurs d’odi i la polarització, identificar narratives de discurs d’odi i rebatre la desinformació i el discurs d’odi amb dades fonamentades. En un entorn d’aula segur i sense judici i a través del diàleg socràtic.
Teories de la conspiració
Ciència, Ciutadania
Aprendre a identificar-les, reconèixer patrons comuns, examinar casos que han generat polarització, riscos socials o sanitaris i aplicar el pensament crític i l’evidència científica per contrarestar arguments.
Intel·ligència artificial generativa
Ciutadania, Tecnologia
Entendre com es creen els continguts generats per IA, els algoritmes que els produeixen, els possibles biaixos que poden influir en la informació i comprendre els riscos que presenta. També explorar com pot ser una eina per treballar el pensament crític.
Futures línies de treball
Estem treballant en altres temàtiques com els límits de la llibertat d’expressió, la manipulació de la història, la influència dels creadors de contingut i l’anàlisi crítica de dades i narratives. Amb una perspectiva de futur, volem seguir explorant aquests àmbits per fomentar el pensament crític i la comprensió dels mecanismes que modelen la informació i la comunicació actual.
Cursos i edats
Els nostres materials estan etiquetats indicant el curs en què considerem més adequat implementar-los. Aquesta proposta es basa en la nostra experiència aplicant-los, en els hàbits informacionals i digitals de l’alumnat i en el currículum. Així i tot, és una orientació flexible que es pot adaptar segons el context educatiu i les necessitats de cada grup.